Udržitelná mobilita v Jihlavě - patrná změna

Mluvit o udržitelnosti dopravy je velmi složité a nadnesené. Po provedení dotazníkového šetření mezi vzorkem 500 obyvatel Jihlavy však výsledky naznačují, že tamní doprava se udržitelným směrem alespoň vyvíjí. Zda-li jde o dlouhodobý vývoj, nebo jen o náhodný výkyv zatím nelze hovořit. Jisté je, že významný vliv na způsoby dopravy má probíhající ekonomická krize, kdy obyvatelé raději volí prostředky šetrnější k životnímu prostředí. Město zopakovalo šetření ve spolupráci s neziskovou organizací CI2, o.p.s. po 2 letech a hlavní výsledky jsou následující. 

Titulkovým ukazatelem je podíl cest automobilem. Oproti předchozímu šetření jeho hodnota výrazně poklesla. Zatímco v roce 2011 bylo 40,9 % cest provedeno automobilem, tak nyní to bylo jen 27,1 %. S poklesem podílu cest automobilem souvisí i nárůst podílu cest hromadnou dopravou - 35,5 % (zejména trolejbusem a autobusem) i nárůst podílu cest na kole (6,8 %). Díky tomuto vývoji lze říci, že 7 cest z deseti je uskutečněno udržitelným způsobem. S výše uvedeným koresponduje i kratší vzdálenost průměrné cesty i nižší podíl cest automobilem, ve kterém jede pouze řidič.

Šetření se dále zabývalo cyklistickou a hromadnou dopravou. Více jak třetina respondentů (36,1 %) využívá kolo jako pravidelný dopravní prostředek. Hůře však tito cyklisté hodnotí možnosti parkování a úschovy kol a bezpečnost provozu. Jako hlavní překážky využívání kola k pravidelné dojížďce byly jmenovány věk, lenost, zdravotní stav a absence kola. Při detailnějším pohledu na městskou hromadnou dopravu bylo zjištěno, že občané kladně hodnotí dostupnost zastávek a četnost spojů. Hůře reagovali na čistotu, rychlost a zejména cenu. Rovněž možnosti parkování automobilem nebyly hodnoceny nejlépe. 

Výsledky jednotlivých indikátorů naleznete na výsledkovém indikátorovém portále, který prozatím spravuje iniciativa TIMUR, o.s.

Druhou částí dotazníkového šetření byla spokojenonst obyvatel s místním společenstvím.