CI2 a CO2
Submitted: 10. 3. 2014
Uhlíková (a ekologická) stopa představuje jednu ze dvou klíčových oblastí působení CI2. Pakliže máme ambici dalším organizacím počítat uhlíkovou stopu a radit jim, jak ji snižovat, bylo logickým krokem učinit totéž pro vlastní firmu. Kancelářské provozy na první neprodukují mnoho emisí znečišťujících látek, včetně emisí skleníkových plynů. Druhý pohled však poskytne jiný obrázek. Kanceláře je nutné vytápět, počítače, osvětlení, rychlovarné konvice a další zařízení spotřebovávají množství elektřiny. Zaměstnanci se do firmy musí nějak dopravovat a často jezdí na služební cesty. Při všech těchto činnostech jsou spalovány fosilní paliva a vznikají emise (nejen) skleníkových plynů.
Uhlíková stopa CI2, o.p.s. za rok 2013 činí necelé 2 tuny CO2ekv (přesně 1,994 tuny). Co toto číslo znamená a co za ním stojí? CI2 je malá společnost o dvou zaměstnancích. Kancelář v centru Prahy sdílíme s další ekologickou organizací, což umožňuje efektivnější využití prostoru, ale i energie na vytápění, svícení atp. Zatímco u výrobních podniků či energetických firem, ale i u měst (odkaz), tvoří energie dominantní část uhlíkové stopy, v případě CI2 je až na druhém místě za dopravou. Bezmála ¾ uhlíkové stopy CI2 tvoří doprava – jak služební cesty, tak doprava obou zaměstnanců do kanceláře. Navzdory faktu, že se snažíme preferovat veřejnou dopravu. Relativně velký podíl služebních cest do měst v České republice je přesto vykonán, zejména z důvody úspory času, automobilem, což přispívá k celkové uhlíkové stopě mnohem více, než cesty vlakem.
Pro zajímavost – vlakem jsme v roce 2013 služebně nacestovali celkem 4 840 km, čemuž odpovídá stopa 134 kg CO2ekv. Oproti tomu osobními automobily pouze 3 245 km, ale stopa je více než pětinásobná – 580 kg CO2ekv. Zahrnutí cest pracovníků do zaměstnání do výpočtu není úplně typické – většina firem, které vlastní emise skleníkových plynů stanovují, tuto oblast opomíjí. Výsledkem je nadužívání služebních automobilů při cestách do zaměstnání. Relativně vysoký podíl cest do zaměstnání na celkové stopě CI2 (1/3) souvisí s tím, že oba zaměstnanci bydlí za Prahou a najezdí do kanceláře v centru Prahy poměrně hodně kilometrů. Pozitivním faktem je, že 95 % těchto cest je vykonáno městskou a příměstskou dopravou (autobus, vlak, metro, tramvaj).
Další položky, jako jsou odpady, spotřeba tonerů, papíru či využívání internetu, tvoří pouhých 6 % výsledné stopy. Co z toho plyne pro snahu o snížení uhlíkové stopy do budoucna? Největší efekt z hlediska přinese logicky absolutní úspora v položkách s nejvyšším podílem ne celkové stopě – tedy v oblasti dopravy a energie. V případě dopravy se budeme snažit ještě více preferovat veřejnou dopravu jako dominantní dopravní prostředek při služebních cestách. Pro cesty do zaměstnání a po Praze chceme více využívat kolo, které má nulovou přímou uhlíkovou stopu. V oblasti energie chceme přesněji stanovit spotřebu elektřiny u přístrojů, které používáme a pokusit se jejich efektivnější využití. Spotřebu tepla ve sdílené kanceláři nemůžeme naneštěstí příliš ovlivnit. Posledním krokem k nulové uhlíkové stopě, která je naším cílem v horizontu 1-2 let, jeoffset zbývajících emisí pomocí výsadby nových stromů. Vhodnou příležitost poskytuje například projekt Nový prales, kde na Ještědském hřebenu probíhá obnova původního smíšeného porostu na místě nepřirozených smrkových monokultur.